Bezsenność u dzieci
18 września, 2018Problem z zasypianiem u dzieci to chyba u każdego rodzica problem. Właściwie to jak podejść do normy, czyli kiedy dziecko śpi prawidłowo? Jak powinien wyglądać sen dziecka? Kiedy powinno zasypiać i kiedy się budzić? Tych pytań można mnożyć.
Co wiemy o śnie dziecka?
Na pewno jest on bardzo istotny dla jego rozwoju. Zbyt krótki i kiepska jakość mogą wpływać na funkcjonowanie dziecka w ciągu dnia (ale przecież my mamy tak samo, jak się nie wyśpimy to jesteśmy rozdrażnieni). U dzieci dodatkowo dochodzą problemy z zachowaniem.
Trudno jest ustalić normę snu u dzieci, niemniej Amerykańska Akademia Medycyny Snu (American Academy of Sleep Medicine, AASM) opublikowała zalecenia ile powinna wynosić długość snu u dzieci w zależności od wieku.
- 4-12. miesiąc życia: 12-16h/dobę (łącznie z drzemkami)
- 1-2 lat: 11-14h/dobę (łącznie z drzemkami)
- 3-5 lat: 10-13h/dobę (łącznie z drzemkami)
Kiedy mówimy o bezsenności u dzieci?
W III edycji International Classification of Sleep Disorders (ICSD) zdefiniowano bezsenność u dzieci jako problem, który występuje co najmniej 3 razy w tygodniu i utrzymuje się przynajmniej przez 3 miesiące.
Co możemy zrobić, aby pomóc dziecku?
- ustal cykl snu,
- ustal porę zasypiania,
- ustal porę wstawania,
- ustal regularny plan dnia,
- wyłącz jasne światło w pokoju, gdzie usypiasz dziecko,
- odsłaniaj okna w ciągu dnia,
- ustal porę drzemek,
- ustal stałe czynności, które będą się dziecku kojarzyły z zasypianiem (np. kąpiel, czytanie książki),
- unikaj czynności pobudzających, gdy dziecko przebywa w łóżku (np. oglądanie telewizji, używanie telefonu komórkowego),
- łóżko nie może być miejscem, gdzie wysyłamy dziecko “za karę”,
- kładzenie dziecka spać nie może być traktowane jako kara,
- dziecko powinno zasypiać w swoim łóżku, w swoim pokoju,
- nie korzystaj ze sprzętu elektronicznego przed snem w obecności dziecka,
- unikaj stymulacji dziecka zabawą przed snem,
- pamiętaj o odpowiedniej temp. w pokoju dziecka.
Bibliografia: Owens J., Moore M., Bezsenność u niemowląt i małych dzieci, Medycyna praktyczna – pediatria, 1(115) 2018: