Czy już nigdy nie będę robić brzuszków? O powrocie do aktywności po porodzie i przy RMPB.

Czy już nigdy nie będę robić brzuszków? O powrocie do aktywności po porodzie i przy RMPB.

Październik 28, 2018 0 przez Małgorzata Włodarczyk Pani_fizjotrener

Jak powrócić do formy po porodzie? Minęło już kilka miesięcy i niepokoi Cię rozstęp mięśnia prostego brzucha? Teoretycznie rozstęp ma szansę zamknąć się sam do 12 miesięcy od porodu, jednak im więcej czasu upływa tym szanse są mniejsze. Szanse są małe jeśli nie ćwiczysz nad RMPB w prawidłowy sposób i nie przestrzegasz zasad odciążających kresę białą mięśnia prostego brzucha (zasady zawarłam w poprzednim artykule). Na początek skonsultuj się z fizjoterapeutą specjalizującym się w tej dziedzinie. Specjalista nauczy Twoje mięśnie właściwej pracy. To naprawdę ważne, najprawdopodobniej Twoje nieświadomie wykonywane ruchy utrudniają zamknięcie się RMPB. Terapeuta to skoryguje.

Jak powinien przebiegać powrót do aktywności?

Na początek pracujemy nad prawidłową techniką oddychania. To bardzo ważne by pacjent pamiętał cały czas o opuszczonych żebrach i właściwej pracy przepony. Korekcja postawy jest konieczna.

Równocześnie powinna się odbywać nauka ćwiczeń mięśni dna miednicy. Nawet jeśli nie cierpisz na nietrzymanie moczu, nie pomijaj tego punktu. Silne mięśnie dna miednicy przyspieszają zamknięcie RMPB oraz są bardzo ważne kiedy zaczniesz ćwiczyć brzuszki, a zaczniesz!

Jeśli masz już opanowane do perfekcji powyższe punkty można zacząć pracę nad mięśniami brzucha! Ale do typowych brzuszków jeszcze daleka droga. Zaczynamy od ćwiczeń mięśni głębokich, tzw. Core. Mocne centrum ciała – to hasło przewodnie Twojego powrotu do formy. Ćwiczenia dobierze Ci terapeuta, ponieważ każdy z nas boryka się z ograniczeniami ze strony układu ruchu, np.  mamy przykurczone dane grupy mięśni, bóle kręgosłupa, dolegliwości ze strony blizny, to wszystko trzeba wziąć pod uwagę. Fizjoterapeuta podczas pracy z Tobą jest w stanie niektóre problemy rozwiązać natychmiast lub je zmniejszyć stosując np. techniki manualne. Odpowiednio dopasowana do Ciebie pozycja ćwiczeń, ilość powtórzeń, modyfikacje czynią trening bardziej efektywnym, a co za tym idzie szybciej wracasz do formy. Trening szyty na miarę, na miarę twoich możliwości!

Następne kroki w ćwiczeniach brzucha to praca nad mięśniem poprzecznym, potem mm.skośnymi a na koniec nad mięśniem prostym.

Uwaga – jeśli zdiagnozowano u Ciebie RMPB oraz przepuklinę przed rozpoczęciem aktywności zrób badanie USG ściany brzucha, ewentualnie jamy brzucha.

Przepuklina nie może być ignorowana – uwięźnięcie treści jamy brzusznej w przepuklinie to realne zagrożenie życia.

mgr Małgorzata Włodarczyk

https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/

https://www.facebook.com/panifizjotrener