Wady wymowy u dzieci
2 stycznia, 2020Logopedia to szeroka dziedzina a liczba specjalistów jest duża. Na początek kilka definicji.
LOGOPEDA specjalista zajmujący się likwidacją wszelkich zakłóceń procesu porozumiewania się i umożliwieniem przezwyciężenia problemów osobom mającym trudności z mówieniem, rozumieniem, czytaniem i pisaniem.
NEUROLOGOPEDA specjalista zajmujący się diagnostyką oraz terapią zaburzeń mowy oraz komunikacji pochodzenia neurologicznego.
SUROLOGOPEDA specjalista zajmujący się diagnostyką oraz terapią zaburzeń mowy spowodowanych uszkodzeniem słuchu.
BALBUTOLOGOPEDA specjalista w zakresie interwencji i terapii w przypadku jąkania, giełkotu, niepłynności o podłożu neurogennym, psychogennym i organizcznym.
Logopedia to nauka o rozwijaniu mowy i usuwaniu jej wad.
W rozwoju mowy wyróżniamy kamienie milowe, czyli takie progi omownie przyjęte, mające na celu pomóc nam zorientować się czy nasze dziecko rozwija się prawidłowo.
Kamienie milowe
do 3. miesiąca | wokalizacje, głużenie |
3. – 6. miesiąc życia | głuży, grucha, bawi się głosem |
6. – 9. miesiąc życia | gaworzenie kanoniczne, wymawia ciągi sylab z intonacją |
9. – 12. miesiąc życia | wypowiedzi coraz bardziej przypominają brzmieniem wyrazy danego języka |
12. – 15. miesiąc życia | “gwara niemowlęca” |
15. – 18. miesiąc życia | około 5 – 50 słów |
18. – 24. miesiąc życia | eksplozja rozwoju mowy |
24. – 30. miesiąc życia | proste pytania, proste zdania złożone |
30. – 36. miesiąc życia | około 1000 słów mowa zrozumiała w 75% |
36. – 48. miesiąc życia | złożone zdania mowa w pełni zrozumiała |
48. – 60. miesiąc życia | złożone struktury mowy |
Na co zwracać uwagę?
Wiek | co powinno być | na co zwrócić uwagę |
do 1. mż. | różne rodzaje krzyku, mlaskanie, cmokanie głośny, nagły dźwięk zmienia zachowania niemowlęcia | to nie jedynie zjawiska występujące w tym okresie |
2. – 4. mż. | głużenie (gruchanie) reakcja na różne dźwięki, głośny śmiech | nie widać różnicy w głużeniu u dzieci słyszących i niesłyszących |
4. – 6. mż. | gaworzenie proste sylaby dziecko “rozmawia” z rodzicami | jeżeli rodzic zwraca uwagę na gaworzenie i naśladuje swoje dziecko, wówczas intensyfikuje gaworzenie i wspiera rozwój mowy |
6. – 7. mż. | gaworzenie samonaśladowcze dziecko potwarza sylaby (np. bababa, mamama) | pierwsze wyrazy lub dźwięki podobne do wyrazów dziecko z wadą słuchu nie gaworzy samonaśladowczo |
9. – 10. mż. | echolalia – dziecko naśladuje mowę rodziców powtarzające się sylaby dziecko rozumie zbitkę słów, np. “nie ruszaj” | gaworzenie podobne do języka, które dziecko na codzień słyszy |
11. – 12. mż. | wypowiedzi przypominają wyrazy | średnio dziecko używa około 6 wyrazów, ale może mówić więcej lub nie mówić nic |
12. – 18. mż. | wyraz sylaba zamiast pełnego zdania | pierwszy wyraz, który coś oznacza powinien się pojawić między 8. a 18. miesiącem życia !!! |
18. – 23. mż. | dwuwyrazowe sentencje głównie rzeczowniki | około 170 wyrazów |
2 lata | przewaga zdań pojedynczych | |
3 lata | wymowa samogłosek ustnych i nosowych, spółgłosek h, f, w, t, d, p, b | |
4 lata | wymowa k, g, ś, ź, ć, dź | przed 4 rż. zamienia r na j, l po 4 rż. nie powinien zamieniać k/t oraz g/d może zamieniać sz, ż, cz, dż na s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź |
5 lat | wymowa sz, ż, cz, dż zamiana r/l | własne wyrazy (np. ukradacz zamiast złodziej) co 3 5-latek wymawia r |
6 – 7 lat | wymowa wszystkich głosek | do 10 rż. cechy mowy dojrzałej |
Rola neurologopedy
- ocenia poziom dojrzałości funkcji pokarmowych dziecka, co przekłada się na ocenę synchronizacji oddychania i fonacji, a to z kolei jest istotne dla produkcji naturalnych ciągów dźwiękowych,
- ocenia siłę mięśni artykulacyjnych,
- ocenia tor oddechu,
- ocenia poziom wrażliwości twarzy dziecka na dotyk (może on być wygórowany u dzieci z cięcia cesarskiego oraz obniżony u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym),
- ocenia reakcje na bodźce dźwiękowe,
- ocenia anatomię i funkcję aparatu mowy.
Smoczki
Wady wymowy i zgryzu nie zależą od jakości smoczka, ale od nieprawidłowego modelu ssania.
Rodzaj smoczka ma znaczenie:
- zbyt długi: problem z prawidłową wymową k, g, h
- zbyt wąski: problem z karmieniem łyżeczką, piciem z kubka, zamykaniem warg, seplenienie międzyzębowe,
- zbyt miękki: seplenienie międzyzębowe,
- zbyt twardy: brak wpływu na wymowę.
Smoczek powinniśmy odstawić do 18 m.ż.
Krótkie wędzidełko języka (ankyloglossia), czyli wędzidełko, którego budowa ogranicza normalne ruchy języka.
Najlepiej, aby podcięcie wędzidełka wykonane było na oddziale noworodkowym po ocenie doradcy laktacyjnego i neonatologa. Wówczas można zaobserwować nieprawidłowe ssanie piersi.
Opóźniony rozwój mowy (ORM)
Prosty ORM powinien ustąpić po 3. roku życia. ORM stwierdza się u 13-18 % dzieci w wieku 1,5 – 3 lat.
Bibliografia
- A. Żebryk-Stopa, Wady wymowy u dzieci – rola pediatry i lekarza rodzinnego we wczesnym rozpoznawaniu i leczeniu, wykład podczas Jesieni Pediatrycznej, Medycyna Praktyczna, 2018
- Rozwojowe kamienie milowe: rozwój poznawczy, Pediatria po Dyplomie Vol. 15 Nr 4, Sierpień 2011